Початок статті >> "Фольклор у джазі: історія становлення, тенденції розвитку - 1 частина"
Головні тенденції становлення афро-кубинського стилю визначили подальший розвиток джазу і музики
- «Cubana Be», «Cubana Bop» – «Діззі» Гилеспи/Джорджа Рассела;
- «Chano Pozo» – Чучо Валдеса;
- «Guachi Guara» – «Діззі» Гилеспи/Чано Позо;
- «Manteca» – «Діззі» Гилеспи та ін./див. відео >
Як показує їх аналіз,
на перших порах ритміка обох типів – традиційно джазового та кубинського – була здебільшого як би розлучена з окремих розділів.
Яскравою ілюстрацією цього є композиція «Cubana Be», «Cubana Bop», в якій
крайні розділи загальною 3-х приватної форми були демонстрацією опори на джазову моторику (свінговий марш-хода – 1-я частина; танцювальної 3-ї частини суміш болеро і бегіна, яким протиставлялася середня частина умовно названа – кубинської, вся заснована виключно на percussion.
подібний підхід буде в ході еволюції джазу деяких жанрів неодноразово демонструватися в музичних роботах в рамках інших стильових напрямів (бароко-джаз, третя течія, євро-джаз, фьюжн і т. д.).
І знову-таки бі-боп є домінуючим на етапі їх виникнення. Мабуть він надзвичайно зручний в процесі накопичення досвіду взаємодії різних культур. Коли їх компоненти диференціювалися і розведені по різних частинах форми. Іншими словами, акцент зроблено на їх співставленні.
не стільки горизонтальне прояв різних стильових ознак, тобто у різночасності, скільки поєднання їх, так сказати, по вертикалі.
Остання в даній композиції виглядає як зосередження характерних для кубинського фольклору ритмо-формул у ритмічної групи (percussion, drums, контрабас) і, навпаки, – акцент на «вольовий ритміці» у групи мелодійних інструментів (труби, тромбони, саксофони).
Подальший шлях може бути представлений схематично наступним чином.
- У 50-ті та 60-ті роки ХХ-го століття активно використовувалася у джазовій практиці музика островів Карибського басейну (Гаїті, Тринідад і Тобаго, Ямайка), що призвело до появи стилю «каліпсо» (англ. «calypso»).
- Дещо пізніше – в 60-е – 70-е роки виникає «босса-нова» (англ. «bossa nova») – стильовий напрям, синтезирующее, за визначенням Симоненко В. С., «бразильську самбу з джазовою імпровізацією» [15, с. 22].
- В останній третині ХХ-го століття починається освоєння і культур інших країн Південної Америки (Аргентини, Перу, Еквадору).
Вивчаючи даний процес не складно помітити дві тенденції. З одного боку, зберігається зацікавленість у поєднанні традиції бразильської музики з новітнім досвідом джазової гри, заснованому на які вважаються зразковими записах американського саксофоніста польського походження Стена Гетца з бразильським гітаристом і композитором А. К. Жобімом.
См. продовження статті "Фольклор у джазі: Ритми кубинської «румби» та її послідовників - частина 3" >>
Бібліографія.
- Баташев А. Радянський джаз. Історичний нарис – М.; Музика, 1972 – 176 с.
- Браславський Д. Аранжування для естрадних ансамблів і оркестрів – М.; Музика, 1974. – 392 с.
- Ренджерів П. О. Народні витоки джазу // Джаз-банд і сучасна музика Сб. ст-ї. – Л.: Academia.1926 – с. 12 – 20.
- Гусєв Ст. Е. Фольклор як елемент культури // Збірник мат. симпозіуму АН СРСР Мистецтво в системі культури – Л.; «Наука», 1987. – с. 36 - 41.
- Коллиер Дж. - Л. Луї Армстронг – Американський геній – М.; Веселка, 1987. – 424 с.
- Коллиер Дж. - Л. Становлення джазу – М.; Веселка, 1984. – 392 с.
- Конен Ст. Шляху розвитку американської музики. Нариси з історії музичної культури США – видання 3-е перероблене – М.; «Сов. композитор», 1977. – 447 с.
- Конен Ст. Народження джазу / Видання 2-е – М.; Сов. Композитор, 1990. – 320 с.
- Мійо Д. Розвиток джазу і північно-американська негритянська музика//Джаз-банд і сучасна музика Сб. ст-ї. – Л.: Academia.1926 – с. 21 – 31.
- Овчинников Е. В. Історія джазу / Випуск 1 – М.; Музика, 1994. – 240 с.
- Откидач В. М. Музична эстрада: Словник – Харків, Видавець І. Ст. Якубенко, 2004.– 445 с. 445
- Панасье Ю. Історія справжнього джазу – Ленінградське відд.; Музика, 1978. – 131 с.
- Петров А.с Джазові силуети – М.; Музика, 1996. – 239 с.
- Пістон У. Оркестровка – М.; Сов. Композитор, 1990. – 464 с.
- Симоненко В. Лексикон джазу – К.; Муз. Україна, 1981. – 112 с.
- Словник іноземних слів / 14-е изд., испр. – М.; Російська мова, 1987. – 608 с.
- Степурко О. Трубач у джазі – М.; Сов. Композитор, 1989. – 207 с
- Фейєртаг Ст. Джаз. ХХ століття. Енциклопедичний довідник – СПб.; Скіфія, 2001. – 564 с.
- Юцевич Ю. Словник музичних термінів – К.; Муз. Україна, 1988. – 263 с.
- Berendt I. E. Od raga do rocka – Kr.; PWM, 1979. – 539 p.
- Stearns M. The Story of Jazz M. Stearns – N. Y.; Oxford University Press, – 367 p.
- Tanner P. O. W. Jazz P. O. W. Tanner , D. W. Megill, M Gerow – 7 ed. – Dubuque: Brown, 1992. – 228 p.
- Wasserberger I. Jazzovy slovnik I. Wasserberger a kolektiv – Bratislava Slatne hudobne vydavateL, 1966. – 351 str.