1-е постанова якого закликав звернути особливу увагу на розвиток «Масової пісні та джазу»
створення державних музичних колективів – симфонічного, народного, духового, джазового оркестрів та хорової капели.
Джаз активно асимілюють жанри масового мистецтва. Інтонаційний тип радянської пісні склався у 30-е рр. зробив величезний вплив на всі жанри радянської масової пісні (74).
З’являється термін «пісенний джаз» пізніше з подачі Утьосова «естрадною музикою» (114).
Радянський джаз у 30-ті рр. ХХ ст. оркестр Л. Утьосова, державні, комерційні колективи
«Слово «джаз» стає надзвичайно популярним» [1, 57] і проникає у всі сфери розваги – театри, цирки, кінотеатри, навіть в академічну музику [1,57-58] в оперету, стає потужним агітаційним засобом. Створювалися джаз-оркестри – залізничників,… і т. д. тривали конфузи з шумовими оркестрами і плутали з джазовими. Великою популярністю користувалися блатні пісні з кінофільмів (Путівка в життя) у виконанні Утьосова (Біля самовара, Лимончики, кирпичиада), Ренського. «Майже всі естрадні пісні, незалежно від жанру, виконувалися під акомпанемент «джаз-оркестру» [1,59]. Поняття джаз змішалося і перестало показувати свій істинний сенс. Відсутня диференціація масової музики не джазову та естрадну. Які гастролювали оркестри переважно європейські були так само низького рівня з елементами театралізації. Розгортається полеміка в пресі…(63-65). Взаємний вплив джазу і масової пісні.
Важливим пропагандистом джазу став кінематограф – кф. «Веселі хлоп’ята» (1934 р.) [1,68] одночасно в продаж надійшли ноти та платівки оркестр Утьосова з «Теа-джаз» перейменовано у «Веселі хлопці». Неймовірна популярність і по сьогоднішній день пісень «Марш веселих хлопців», «Серце» «Я весь горю» музика В. Дунаєвського , слова Ст. Лебедєва-Кумача. З цього часу пісня займає чільну роль у концертній програмі [1,70]. Висуваються й ін. композитори – «Партизан Железняк» М. Блантер, «Полюшко» Л. Кніппер, «Тачанка» та Гренада» К. Лістова, «Були два друга» С. Германова, «Козача кавалерійська» Ст. Соловйова-Сєдого, а також пісні союзних республік «Суліко». Величезний вплив масово-політичної пісні. З джазовими оркестрами починає працювати Д. Шостакович.
Не було недоліку в роботі (від ресторанів, на радіо і в філармонії), відзначається тенденція у бік вокальних п’єс або акомпанемент ін. артистам (чечеточникам). Величезна робота у студіях грамзапису (зведені оркестри [1,77]). Ведучі майстри солісти виявляють прагнення грати в ансамблях з шести-восьми осіб» з тим, щоб сконцентруватися «головним чином на сольних партіях» [1, 77].
Велика кількість «Теа-джаз оркестрів», були і жіночі [1,46). Майже всі наші джаз-оркестри працювали головним чином в ресторанах і кінотеатрах» В літній час виступали в садах і парках, гастролювали на курортах СРСР. Проводилися лекції-концерти.
В одному такому «Джаз на Заході і в СРСР» збирався зведений оркестр «Ленінградський теа-джаз» з музикантів Джаз-капели і теа-джаз Утьосова. У першому відділенні «Джаз на Заході» популярні п’єси Заходу. У другому «Джаз в СРСР» – «Російська рапсодії» Дунаєвського і його джаз-фантазії (можливо це чисто радянський новий жанр) «Євгенія Онєгіна» і «Садко». «Сюїта для джазу» А. Животова і в ув’язненні «Теа-джаз» Утьосова з хором Державної академічною капелою виконали «Баладу інвалідам війни», «Баладу збирачів бавовни», «Пісню китайського торговця» і «Хвалу партії».
Всі аранжування різних оркестрів писалися близькими до диксилендам. Основний упор робився на тутті. Склади типові або так звані «потрійні» . У деяких «Джаз-капели» Лансберга 4-ре саксофона. Змінюються інструменти туба на контрабас, банджо на гітару. Зростає кількість вітчизняних аранжувань і п’єс (переважно танцювальної музики), але якість гри у джазовій манері ще на низькому рівні. Навчання і перекладення на ноти п’єс іноземних біг-бендів відбувається з пластинок у вигляді «знімання» – це є єдиним джерелом і школою.
Випускається збірники інструментальної музики для джаз-оркестру («не пісеньки-фокстроти, а серйозні оркестрові твори» [1, 78] основним автором був Ст. Кнушевицький, він же і став керівником створеного Держ. джаз-оркестру, що спричинило за собою певну «симфонизацию джазу» [1, 78]. Переваги віддавалася інструментальним п’єсами в основному радянських композиторів (виступали без диригента). З оркестром працює Д. Шостакович. З 1940-го р оркестр очолює А. Варламов, художнім керівником режисер малого театру Н. Волконський «Він давав музикантам уроки танцю, гімнастики – потрібно розвинути пластичність, розкріпачити ритміку». «Через півроку оркестр вже не можна було впізнати [1, 81]. Рівнозначний колектив «джаз-оркестр Всесоюзного радіокомітету» («оркестр солістів» [1, 84] створений в 1938 р. перші півроку керував А.с Варламов, після А. Цфасман. В оркестрі було три тромбона і 3-й труби і всі 5-ть саксофонів. Другим був аранжувальником радіотехнік А. Арский. Виступав на радіо, також в ресторані «Москва», який став «головною джазової майданчиком столиці» [1,82]. Відзначається професійний підхід до репетиционному процесу. 50/50 пісні радянських і зарубіжних авторів, але у власних аранжуваннях. Вагома частина інструментальної музики. Провідну роль займає А. В. Варламов. Перший оркестр у 1933 р. незабаром стає стандартним (+ тр, трб, сакс=10 чол ). Оркестр виступав з американською співачкою Целестиной Коол. Оркестр Я. Скоморовського (трубач-симфоніст з оркестру Л. Утьосова) виступав у ресторанах, був запрошений в штат Ленінградського радіо. У період 1934-36 рр. записують музику Дунаєвського до кф «Цирк» (пісня про Батьківщину»), «Воротар» (Спортивний марш), марші і танцювальні мелодії «Діти капітана Гранта», «Шукачі щастя, Шлях корабля», «Дівчина поспішає на побачення». Продовжує творчість А. Цфасман (переважно в ресторані) (10-ть чол.) по манері близький до диксиленду (як і багато інших ). У 1936 р. з’являється контрабас, скрипка, гітара і акордеон (склад постійно змінюється). «Програма стає більш естрадної, але диксилендовая практика не пройшла» [1, 48]. Створюються відомі твори «Невдале побачення», «Звуки джазу» (асоціації – нагадує гармонію «I can’t Give You»).
Теа-джаз оркестр Л. Утьосова
Оркестр Ст. Кнушевіцкого
Оркестр А. Варламова
Біг-бенд А. Цфасмана
Оркестр Я. Скоморовського
Оркестр Н. Мінха
жаз-оркестр Т. Кулієва Азербайджанська РСР
Lжаз-оркестр Айвазяна А.с Вірменська РСР
Створюється оркестри: Ленінградського радіо – Н. Мінх, «Держ. джаз-оркестр Азербайджанської РСР» Т. Кулієв, «Вірменської СРСР» А. Айвазяна, на рубежі 30-х-40-х оркестри у Львові, Молдови, Західної Білорусії трубача-соліста Єди Рознера. Оркестр Л. Утьосова стає «Держ. джаз-оркестр РРФСР».
Висновок.
В оркестрах державної структури (на радіо) виконувалася переважно інструментальна музика, що зумовило підвищення рівня аранжувань і сольної, індивідуальної імпровізації. «Щодо комерциализированные колективи» як правило, орієнтувалися на пісенну, розважальну музику, внаслідок чого створення величезного репертуару масового споживання (можливо, слід вказати на потенційну та активну популярність, пов’язуючи з масовою культурою).
Література
Баташев А. «Радянський джаз. Історичний нарис». Під ред. і з предислов. А. В. Медведєва – М.; Музика, 1972. – 176 с.
Петров А. «Джазові силуети» – М.; Музика, 1996. – 239 с