[message]Компанія АртМуз представляє вашій увазі доповідь на науковій конференції «Еволюція фольклору в музичній культурі ХХ ст.» р. Донецьк, січень, 2006 р. кандидат наук Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського та лідера компанії АртМуз Руслана Алексєєва [/su_note]
Історія становлення і розвитку афро-кубинського джазу і латиноамериканської музики
Серед численних проблемних відмінностей джазової практики слід, зокрема, виділити проблему взаємовідносини цього жанру з фольклором. На загальну думку, джаз спочатку належав до народної музики. Його генезис, по суті, є гібридною формою фольклору, спочатку африканського і американізованого європейського. (Досить згадати вислів відомого французького композитора Даріуса Мійо у статті «Розвиток джазу і північноамериканської негритянської музики» присвяченій походженням джазу і перекладеної на російську мову в середині 20-х років). Однак у міру еволюції джазу (в розгляд якої свою лепту внесла і компанія АртМуз см. Статті про джаз про який роздуми про його природу змінилися розглядом питань взаємодії з різними областями музичного світу, у тому числі і з фольклором зарубіжних країн, а не тільки афроамериканського.

Історія становлення, головні моменти розвитку афро-кубинського джазу і всієї латиноамериканської музики

Нагадаємо про географію джазу, як факторі, що зумовив багато чого в становленні і розвитку цього жанру в ХХ-му столітті. Загальновідомим фактом є внесок різних расових груп в цей процес (білих, чорних, креолів, мулатів, метисів). Найбільш інтенсивним було їх взаємодія на «джазової ґрунті», як відомо, в Південних районах США, на що вказують всі без винятку дослідники джазу (Берендт, Коллиер, О дер, Панасье, Стірнс та інші). Але лише Валентина Конен зазначає, як найважливіший фактор початок активної взаємодії ще на островах Карибського басейну. – Саме там вперше відбулася зустріч Латинської (зокрема іспанської) культури та досвіду Західноафриканських народів у цій галузі. (Мається на увазі ХVI-XVII століття). Лише пізніше цей процес яскраво позначився в районі французької колонізації Північної Америки (нинішні штат Луїзіана і Алабама).

У плані, заявленому в назві проблеми – це означає постійний контакт з фольклором різних народів, але після виникнення джазу і досить активного (самостійного) його функціонування (1900-ті – 30-ті роки) знову позначилося прагнення до залучення фольклору інших країн, при чому не разового, так сказати характеру, (одним прикладом чого може служити всім відома композиція Тизол-Еллінгтон «Caravan»), не стилізація за визначенням Дж. Коллиера близькосхідної музики, а досить масове появи музики певного роду, що отримало назву «афро-кубинський джаз».

Згідно довідкової літератури зокрема джазові словники Вассербергера В. Откидыча Ст. Н. і Симоненко В. С. «Афро-кубинський джаз» – це напрямок в джазі, розвинуте у другій половині 40-х років, що з’єднує, як видно з назви, ознаки джазової музики (додамо від себе свінгу, бі-бопу) з народної кубинської музикою. Особливо відмітний факт обумовленість даного явища не стільки і не тільки художніми потребами, як можна зрозуміти з тексту вище згаданих довідкових статей, скільки соціально-історичними умовами функціонування джазової музики відразу після закінчення II-ої світової війни, коли в США почала кардинально змінюватися кон’юнктура ринку, на яку вплинула хвиля прибулих після революції (перевороту) 44-го року. Серед них було чимало прекрасних музикантів зокрема виконавців на ударних інструментах (зокрема Чано Позо, Мачито, «Потэйто» Валдес). Зауважимо, що вони не були конкурентами традиційним джазовим барабанщикам – представникам так сказати «джазової кухні», тобто встановлення (складається: з великого, малого барабаном + альт і бас-томи, великої тарілки і хай-хет) оскільки грали переважно на бонгах, конгах, маракасах, реко-реко і тимбалесе). Як наслідок гру перших позначають англійським словом – drums, а друге – percussion. Також підкреслимо той факт, що традиційні ударники працюють, як правило, з допомогою паличок різних видів, а перкусіоністи, як правило, безпосередньо руками (долонями, пальцями).

Іншими словами в джазовому біг-бенді відбулося суміщення drums і percussion призвела до всіх помітного розширення ритм-групи, що на наш погляд є похідним і надзвичайно важливим оновлення та збагачення ритмічної основи джазової музики. Останній факт зафіксований у вище зазначеній літературі. “Ритми кубинської” румби ” і її послідовників (болеро, гуараха, конго) були з’єднані в бопі власне джазовою ритмікою, і супроводжувалися мелодико-гармонійними експериментами». Однак у цьому вірному зауваженні не розшифрована специфіка даної взаємозв’язку, яка надзвичайно важлива для розуміння, як особливостей “афро-кубинського джазу” так і наступних стильових напрямків орієнтованих на взаємозв’язок з фольклором інших країн і народів північноафриканського походження, близькосхідного, азіатського (індійської, японської тощо).

На основі аналізу композицій даного стилю констатуємо, що, принаймні, на перших порах ритміка обох типів – традиційно джазового та кубинського – була здебільшого як би розлучена з окремих розділів (яскравою ілюстрацією цього є композиція “Діззі” Гіллеспі і Джорджа Рассела “Cubana Be, Cubana Bop” в якій крайні розділи загальною 3-х приватної форми були демонстрацією опори на джазову моторику (свінговий марш-хода – 1-я частина; танцювальної 3-ї частини суміш болеро і бегіна, яким протиставлялася середня частина умовно названа – кубинської, вся заснована виключно на percussion. Подібний контраст спостерігається також і на рівні аранжування: у крайніх розділах зроблений акцент на духові інструменти, середня частина представлена перекличками ударних інструментів і голосами виконавців (у свою чергу останні мають своєрідний антифонныйхарактер розмова соліста і всіх інших).
Згодом зауважимо, що подібний підхід буде в ході еволюції джазу деяких жанрів неодноразово демонструватися в музичних роботах в рамках інших стильових напрямів (бароко-джаз, третя течія, євро-джаз, фьюжн і т. д.). І знову таки бі-боп є домінуючим на етапі їх виникнення. Мабуть він надзвичайно зручний в процесі накопичення досвіду взаємодії різних культур. Коли їх компоненти диференціювалися і розведені по різних частинах форми. Іншими словами акцент зроблений на їх зіставленні.
Разом з тим дає про себе знати і тенденція до їх взаємопроникнення. Переконливим прикладом можливості останнього в джазі на початковому етапі є «Manteca». В цьому випадку ми спостерігаємо не стільки горизонтальне присутність різних стильових ознак, тобто у різночасності окремих голосів, скільки поєднання їх так сказати по вертикалі, остання в даній композиції виглядає як зосередження характерних для кубинського фольклору ритмо-формул у так званої ритмічної групи (percussion, drums, контрабас) і навпаки акцент на вольовий ритміці у групи мелодійних інструментів (труби, тромбони, саксофони). Від себе зауважимо, що подібна взаємодія є не простим механічним процесом, хоча б з тієї причини, що кубинська музика орієнтувалася переважно на власне практичний досвід її сприйняття, як би інакше орієнтуючись по часу, ніж джазові традиції.
Зокрема якщо джазова музика в її свинговом і бі-боповом вигляді (а тоді провідні стильові напрями 30-ті – 40-ті роки в практиці США) концентрувала свою спрямованість вперед, чому сприяв зміщення і випередження часток в такті, акценту – офф-біт і інші прийоми, то кубинська музика відтворювала враження “як би перебування на місці”, загалом-то, для них, безсумнівно, високому рівні ритмічної інтенсивності позначається у спеціальній термінології – драйв. Дану проблему поєднання в рамках цієї композиції Гіллеспі вирішує на користь Кубинських ритмів. – Не випадково роль імпровізаційного початку тут не варто вагомо, як в інших композиціях виконувалися біг-бендами даної музики в ці роки.

У ході розвитку джазу, в тому числі і його еволюціонування афро-кубинських різновидів на тлі інших найрізноманітніших стилів стало можливим зусиллям імпровізації, (чимало чому підтвердженням могла служити одна з сучасних версій даної композиції в записана “Діззі” Гіллеспі з оркестром відомого кубинського трубача Артуро Сандовалом в 1986 році).

Перший досвід взаємодії джазу з фольклором інших країн – після II-ї світової війни продемонстрував плідність використання ігри усієї ритм-групою з домінуванням останніх, що стало однією з найбільш стійких традицій джазової музики, на основі наявних відомостей наведених в роботах раніше зазначених авторів, нехай не завжди повністю розгорнутих, так сказати в часовому просторі, але все-таки можливо кілька схем представити для подальшої взаємодії джазу і фольку.

На американському континенті після успішного використання досвіду афро-кубинського джазу позначився своєрідний “шлях на південь”: в 50-е і 60-е роки активно використовувався у джазовій практиці музика островів Карибського басейну (Гаїті, Тринідад і Тобаго, Ямайка, зокрема стиль каліпсо) трохи пізніше виникає як наслідок “bossa-nova” (стильовий напрям за визначенням Симоненко В. С. синтезирующее бразильську самбу з джазовою імпровізацією (60-е – 70-е роки).

В останній третині ХХ-го століття починається освоєння і культур інших країн Південної Америки (Аргентини, Перу, Еквадору, і так далі). При цьому дає про себе знати і прагнення до визначення 2-х типів: на бразильських традиції в музиці (найяскравішою ілюстрацією такого роду явища багато записи американського саксофоніста польського походження Стена Гетца з бразильськими музикантами зокрема А-До Жобімом, а з іншого боку іспанської традиції при чому, як в південноамериканському варіанті (символом у цьому відношенні є композиція “Танго у джазі” “Аргентинського квартету”), так і в чистому вигляді передбачає вихід на ритміку історичної батьківщини (еталоном в цьому відношенні є композиції Чик Корія “Fiesta” і “Spain”).

Пам’ятаючи про національну полиритмики, всі чекали великих успіхів у цьому відношенні від кавказьких музикантів. Однак вони пішли далеко не відразу, бо при всій зацікавленості в ритмічному розмаїтті останнім далеко не просто було досягти органічності їх взаєморозуміння в джазовому контексті. Лише з другої половини 70-х років починають з’являтися композиції, що свідчать про прогрес у цьому напрямку (азербайджанського піаніста і композитора Вагіфа Мустафазаде, вірменина Олександра Картеляна, грузина Вадима Бедзонишвили та ін.

Що ж стосується слов’янського фольклору, то в ході його освоєння акцент головним чином ставився на область ладової мелодійності (біг-бенди Олега Лундстрема, Анатолія Крола, ансамблі “Крещендо”, “Арсена”). Ближче до кінця ХХ-го століття (про що можна судити за зробленими записами) успішно починали розробляти проблему взаємовідносини джазу і фольклору і представники інших регіонів тоді ще СРСР. З одного боку прибалтійські (БІГ-Бенди Чекасіна, Вінаускаса, композитор тину Найсу (піано-?!), а з іншого боку башкирські, якутські, алтайські, туркменські (в якості об’єкта башкирська оркестр “Чорна річка” Юлдаева, який виступив у Москві на джазовому фестивалі в 2003 році, відомого всім туркменського “Гунеш”).

Також слід виділити такого роду виконавців зі світовою популярністю: гітариста Енвера Ізмайлова (кримського-татарина) і піаніста українського походження Михайла Альперіна. Думається, що сказаного тут достатньо для підтвердження важливості для джазової практики проблеми взаємодії з фольклором, а також одночасно і констатації факту не вивченості її, як в історичному, так і в теоретичному аспектах, що було б плідним як для самих практикуючих музикантів, так і для всіх любителів і шанувальників цього жанру.