Конкуруюча ситуація повторювалася з тих пір неодноразово, що змушувало біг-бенд з одного боку пристосовуватися до мінливих умов функціонування культури – як у суперництві з іншими різновидами джазу, так і іншими жанрами – роком, диско та ін. Успішно витримати це змагання біг-бенд міг лише за умови стильового оновлення. З іншого ж боку повинно було зберегтися щось істотне, знакова, що дозволяє говорити про приналежність біг-бенду до джазової культури.Відомості про даному процесі, як правило, уривчасті (див. пресу, радіо, телепередачі), лише зрідка «стрибок» у комплексних роботах типу «Становлення джазу» Дж. Коллиера [5], де розгляд джазової еволюції доведено до 1978 року, або «Радянський джаз. Проблеми. Події. Майстри» [11] (відповідно до 1987 року).
Про деяких стильових тенденціях розвитку сучасної джазової культури: блюзи
Присвячена останньому виданню дискусія на сторінках єдиного в СРСР спеціалізованого друкованого органу, який висвітлював проблеми масового мистецтва (журнал «Радянська естрада і цирк» [2; 3]), стало своєрідним підбиттям підсумків розвитку радянського джазу. Ці матеріали, а також спостереження автора даної статті дозволяють ставити питання про тенденції, зокрема, стильового розвитку біг-бэндового типу гри у другій половині ХХ століття. Попередній аналіз музичної практики дає можливість припустити, що в так званої традиційної «гілки» великого оркестру основними є напрями, орієнтовані на північно-американські коріння, і центрально-американські. Понятійно їх можна визначити як блюзовий, латиноамериканське. Музичний матеріал для вивчення обох напрямків свідомо обмежений останньої третини ХХ – початком ХХІ століття, з метою виявлення характерних рис біг-бендового виконавства на сучасному етапі. При його відборі ми орієнтувалися на максимальне можливе «географічне представництво». Проаналізовані твори репрезентують як американських, так і європейських музикантів, в тому числі і вітчизняних. Подібний підхід дозволяє судити про ступінь поширеності позначених нами біг-бэндовых закономірностей. У тексті статті фігурують фрагменти аналізу найбільш яскравих композицій – чотири в рамках блюзового напрями і, відповідно, три – латиноамериканського.
Поява труби знаменує початок наступного – серединного етапу розгортання діалогу. Два квадрата імпровізації труби (перший на рифах всій духової секції), кульмінаційне тутті, звучне «відокремлено» (з індивідуалізованої мелодичною лінією), після чого продовжується імпровізація труби. Відзначимо тут введення «дубля» , правда, короткочасного, що виступає в якості спроби чергової активізації процесу руху. Після цього слід повернення до вже відомого тематичним, фактурному та інструментальному рішенням першій частині, проте реприза дещо коротшим і менш насичена. До традиційних за своїм рішенням слід віднести саме крайні розділи. – Відзначимо також і стильову близькість фортепіанного матеріалу (Ремсі Левіса) кращим свинговым зразкам. У кульмінаційних розділах, зокрема, спостерігається наближення до стилістики Эрролла Гарнера. В середньому ж розділі спостерігається більше «новацій», зокрема, співвідношення сольних фрагментів і туттийных будується не на основі контрасту, а на взаємодоповненні, причому останні відіграють скоріше не доповнює, як це було в середині ХХ століття, а підсумовуючу функцію. Не випадково тутті досить розгорнуті і тотожні імпровізації труби. Та й вище згаданий дубль покликаний повідомити процесу музикування певний елемент несподіванки.Таким чином, даний блюзовий зразок виступає в ролі як би модернізованої норми жанру.
Продовження: "Про деякі стильових тенденціях розвитку джазу: латиноамериканський напрям - 2 частина" >>
Використаний матеріал
- Баташев А. Радянський джаз: Історичний нарис під Ред. і предислов. А. В. Медведєва – М.: Музика, 1972. – 176 с.
- Карєва Т. Навколо радянського джазу // Радянська естрада і цирк. – 1988, №4. С. 30 – 31.
- Карєва Т. Навколо радянського джазу // Радянська естрада і цирк. – 1988, №5. С. 24 – 25.
- Карєва Т. Джин Харріс і Мальборо супербэнд // Радянська естрада і цирк. – 1990, №4. С. 30 – 31.
- Коллиер Дж. – Л. Становлення джазу – М.: Веселка, 1984. – 392 с.
- Конен Ст. Шляху розвитку американської музики: Нариси з історії музичної культури США – Вид. 3-е переробкою. – М: Сов. композитор, 1977. – 447 с.
- Мазель Л., Цуккерман Ст. Аналіз музичних творів: Елементи музики і методика аналізу малих форм. – М.: Музика, 1967. – 746 с.
- Овчинников Е. Історія джазу – М.; Музика, 1994, Вип. 1. – 240 с.
- Откидач Ст. Музична эстрада: Словник – Харків.; Видавець І. Ст. Якубенко, 2004. – 445 с.
- Петров А.с Анатолій Кролл і його оркестр // Радянська естрада і цирк. – 1990, № 9. – С. 6 – 8.
- Радянський джаз. Проблеми. Події. Майстри: Збірник статей. – М.; Сов. Композитор, 1987. – 592 с.
- Способин В. Музична форма: Підручник. – 7-е изд. – М.: Музика, 1984. – 400 с.
- Big band RTB With American Guestes Vol.2 RTB2122332.
- GRP ALL-STARS BIG-BAND «All Blues».
- INTERJAZZ 5. Milan Svoboda & The Polish-Czech / Cesko-Polsk? Dig Band – Supraphon 1115 3969 H, – 1986.
- Stjepko Gut & Big Band RTB 2122596 sokoj RTB.
- vol. 37 Polish Jazz All Stars After Hours. Night jam session in Warsaw 1973 – Muza Polskie Nagrania SX 1033.
- Оркестр «Сучасник» під упр. А. Кролла Ми з джазу. Музика з кінофільму – Мелодія С60 20243 007, 1983.
- Burns K. Jazz – Florentine Films, The Jazz Films Project, Inc. – 2000. Vol. 1 – 12.
- ussell Ch. Mask – New Line Production in association with Dark Horse Entertainment.