Початок в Big Band як класична форма джазового музикування: історія становлення - 1 частина
Білі коллективи
Оркестр Бені Гудмена складався з 15-ти осіб [6, 75]. Сам лідер вважав, що «склад з десяти чоловік, але включає професійних, добре розуміють один одного музикантів, цілком достатній для створення будь художньо повноцінної, цікавої композиції. Але свого роду стандартом для біг-бендів 30-х років став складу з 13 музикантів…» [4, 205]. У його біг-бенді було багато видатних музикантів, багато з них згодом ставали керівниками відомих оркестрів. Серед них: сурмачі Банні Беригена і Харрі Джеймс; ксилофонист Ред Норво; залучені до співпраці чорні музиканти виброфонист і барабанщик Лайонел Хемптон і піаніст, аранжувальник Тедді Вілсон; кларнетисти і тенор саксофоністи Джорджі Олд і Пинатс Хако; гітарист Чарлі Крісчен; відома негритянська співачка Біллі Холідей.
У кінці 30-х років в число кращих біг-бендів США увійшов колектив тромбоніста і аранжувальника – Гленна Міллера. У 1935 році, будучи ще музикантом оркестру Рея Нобла, «розробив новий оригінальний співаюче звучання групи саксофонів з кларнетом в ролі верхнього голосу (один час зване «кристал-хорусом»)», яке треба сказати активно використовується по сьогоднішній день [9, 295]. У 1938 році організовує власний біг-бенд, який через рік стає самим популярним, як відзначають «завдяки регулярним трансляціям з танцювального залу Glen Island Casino на острові Лонг-Айленд (Нью-Йорк) і великій кількості хітів…» [9, 295], на яких виховувалося і виховується не одне покоління аж до сьогоднішнього дня. В біг-бенді грали чудові музиканти: сурмачі Біллі Мей і Боббі; тенор-саксофоніст Тєкс Бенеке; нерідко разом з оркестром виступала вокальна група Modernairs. Його відомі мелодії стали візитною карткою оркестру – Little Brown Jung, Chattanooga Choo Choo, In The Mood, Strings Of Pearls, Song Of The Volga Boatmen, Sunrise Serenade, Tuxedo Junction, Moonlight Serenade, записані на платівку і стала першою джазової платівкою, проданої мільйонним тиражем, і принесла разом з кінофільмами «Серенада Сонячної долини» (1941) і «Дружини оркестру» (1942), в яких джаз-оркестр вперше став органічною частиною сюжету» [9, 295] світове визнання.
Проміжний висновок
Підсумовуючи враження від гри білих оркестрів, підкреслимо, що вони в основному виконували розважальну музику. Також слід відзначити орієнтацію на європейські звукові ідеали, як в біг-бендах Б. Гудмена і Р. Міллера «призвела до появи своєрідного відгалуження всередині стилю свінг – до так званого світ-свінг» [4, 204], у якого було багато послідовників також і в негритянської середовищі. «Частка джазових композицій в репертуарі цих ансамблів була різна. Найбільш популярні і високооплачувані з них чергували швидкі рифові номери, що включають одне-два джазових соло, із солодкими аранжуваннями популярних мелодій, за участю вокалістів» [2, 202]. Звідси і аранжування у білих біг-бендів з характерною для цього репертуару особливістю. В основному акцент робиться на колективну гру з заздалегідь розписаним партіями та епізодичними імпровізаціями.
Продовження: Big Band як класична форма джазового музикування: чорні колективи, висновки - частина 3
Бібліографія
- Коллиер Дж. – Л. Луї Армстронг – Американський геній / Дж. – Л. Коллиер – М.; Веселка, 1987. – 424 с.
- Коллиер Дж. – Л. Становлення джазу / Дж. – Л. Коллиер – М.; Веселка, 1984. – 392 с.
- Конен Ст. Народження джазу / В. Конен / Видання 2-е – М.; Сов. Композитор, 1990. – 320 с.
- Овчинников Е. В. Історія джазу / Е. В. Овчинников / Випуск 1 – М.; Музика, 1994. – 240 с.
- Откидач Ст. Музична эстрада: Словник / В. Откидач – Харків.; (?), 2004.– 445 с. 445
- Панасье Ю. Історія справжнього джазу / Ю. Панасье – Ленінградське відд.; Музика, 1978. – 128 с.
- Симоненко В. Лексикон джазу / В. Симоненко – К.; Муз. Україна, 1981. – 112 с.
- Словник іноземних слів / 14-е изд., испр. – М.; Російська мова, 1987. – 608 с.
- Фейєртаг Ст. Джаз. ХХ століття. Енциклопедичний довідник / В. Фейєртаг – СПб.; Скіфія, 2001. – 564 с.







