Джазовый словарь ArtMuz'Company
Коли ми знайомимося з якоюсь темою, то зустрічаються невідомі терміни або почуті десь але дефініцію їх точно не знаєте. Або якщо ви щось забули, а може вам стало цікаво думку іншого фахівця джазу, то в самий раз “заглянути” в джазовий словник, який для вас підготувала Компанія АртМуз. На даний момент дефініції джазових понять були взяті з доповнення джазографа В. Ю. Озерова до книги Саржант У. «Джаз: Генезис. Музична мова. Естетика», яке допомагає читачам. На наш погляд це одна з кращих трактувань джазової термінології, як для не фахівців в джазі, так і для дослідників і джазменів.
Далі ми будемо розширювати словник, так що якщо у вас є якісь цікаві коментарі, дослідження або ви хочете розвинути дискусію – милості просимо, Компанія АрМуз завжди за конструктивізм та підвищення рівня теорії і практики.

Джазовий словник найбільш уживаних термінів

  • Афро-кубинський джаз – це напрямок в джазі, розвинуте у другій половині 40-х років, що з’єднує, як видно з назви, ознаки джазової музики (додамо від себе свінгу, бі-бопу) з народної кубинської музикою. Особливо відмітний факт обумовленість даного явища не стільки і не тільки художніми потребами, як можна зрозуміти з тексту вище згаданих довідкових статей, скільки соціально-історичними умовами функціонування джазової музики відразу після закінчення II-ої світової війни, коли в США почала кардинально змінюватися кон’юнктура ринку, на яку вплинула хвиля прибулих після революції (перевороту) 44-го року. Серед них було чимало прекрасних музикантів зокрема виконавців на ударних інструментах (зокрема Чано Позо, Мачито, Потэйто Валдес). Зауважимо, що вони не були конкурентами традиційним джазовим барабанщикам – представникам так сказати джазової кухні, тобто встановлення (складається: з великого, малого барабаном + альт і бас-томи, великої тарілки і хай-хет) оскільки грали переважно на бонгах, конгах, маракасах, реко-реко і тимбалесе). Як наслідок гру перших позначають англійським словом – drums, а друге – percussion. Також підкреслимо той факт, що традиційні ударники працюють, як правило, з допомогою паличок різних видів, а перкусіоністи, як правило, безпосередньо руками (долонями, пальцями). Іншими словами в джазовому біг-бенді відбулося суміщення drums і percussion призвела до всіх помітного розширення ритм-групи, що на наш погляд є похідним і надзвичайно важливим оновлення та збагачення ритмічної основи джазової музики. Останній факт зафіксований у вище зазначеній літературі. «Ритми кубинської румби та її послідовників (болеро, гуараха, конго) були з’єднані в бопе власне джазової ритмікою, і супроводжувалися мелодико-гармонійними експериментами … див. більше >
  • Брейк, брейдо (break – англ. прорив, перелом, перерва) – коротка мелодійна або ритмічна вставка, що виконується солістом (рідше – кількома солістами) в доповнення до будь-якого розділу джазової п’єси (зазвичай перед основними сольними епізодами або перед заключним колективним виконанням теми…)
  • Бекграунд (англ. backgroundфон, другий план) – термін, використовуваний в джазі для позначення різних типів супроводу провідного голосу або сольної партії
  • Джаззинг, оджазирование класики (jazzing the classics) – інтерпретація, обробка в джазовому дусі тим або навіть цілком взятих творів, що належали композиторів-класиків, а також джазова імітація класичної стилістики і т. д. <…> Традиція оджазирования класики виникла на ранньому етапі історії джазу. Негритянські військові духові оркестри набули поширення наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст., новоорлеанские марширують оркестри, піаністи-рэгтаймеры нерідко виконували в синкопованою манері обробки класичних творів (див. також третє протягом)
  • Джем-сешн (jam session – англ. буквально: випадкова зустріч, зібрання) – імпровізовані концерти, які влаштовуються джазменами у вільний час і на концерті. Така традиційна творча зустріч джазових музикантів, присутніх у вільний час всремя (частіше вночі) для вільного сучасного музикування, обміну ідеями або змагання один з одним у виконавській майстерності і в мистецтві імпровізації. Склад ансамблів, які виступають на джем-сешин, як правило, не визначено заздалегідь і може змінюватися в процесі виконавства. Випадковий характер носить і програма таких «концертів», що виключає можливість попередньої підготовки музикантів, репетицій, використання аранжувань. Традиція джем-сейшн існувала ще на початку ХХ ст. у музикантів новоорлеанського джазу і збереглася до нашого часу. Джем-сейшн зіграв важливу роль у розробці і розвитку багатьох джазових стилів».
  • Комбо / Combo (від англ. combination комбінація, поєднання) – Характерний тип камерного джазового ансамблю, що утвердився в сучасному джазі. На відміну від біг-бенду, в якому колективне виконання і секційне поділ інструментів переважає над солированием, комбо, як правило, являє собою ансамбль солістів, импровизирующих у супроводі ритм-групи» наочні приклади >
  • Концертна музика (лат. concertare – букв. сперечатися, змагатися, зі-брати участь) <…> в широкому сенсі прийнято називати музику, призначену для слухання, для сприйняття та виконання в умовах концерту, що володіє самостійною художньою цінністю на відміну від музики прикладної, в якій зміст, форма і засоби виконання підпорядковані позамузичним практичним завданням (супровід трудових процесів, обрядів, танців і т. п.)»
  • Саунд (англ. soundзвучання) у джазі цим терміном позначається індивідуальне якість звучання окремого інструменту або голосу, а також ансамблю або оркестру. Визначається способом звуковидобування, типом атаки звуку, манерою інтонування, трактуванням тембрів.
  • Світ-музика (англ. sweet musicбукв. солодка , приємна музика) – поняття, що характеризує ряд стильових різновидів комерційної розважальної і танцювальної музики з елементами джазу, а також комерциализированный джаз, призначений для задоволення смаків і запитів аудиторії популярної музики. Термін світ-музика ( у вузькому сенсі) пов’язаний з практикою широко поширених в 20-е і 30-і рр. нашого (ХХ-від себе) великих комерційних оркестрів, які виступали в респектабельних дансинг-холах і готелях з танцювальним та пісенним репертуаром сентиментального, чуттєво-екзальтованого або елегійного, іноді романтично-піднесеного характеру. Світ-оркестри запрошувалися для участі в постановках мюзиклів і водевілів, у зйомках музичних фільмів, різного роду естрадно-розважальних та театралізованих програмах (шоу, ревю, вар’єте тощо) … див. більше >
  • Софистикэйтед-джаз (англ. sophisticatedдосвідчений, витончений, складний) – поняття, що охоплює собою інтелектуальні різновиди джазу, що відрізняються підвищеною складністю музичної мови, форми, метроритмики, гармонії, тональної організації інструментування та інших виразних засобів, тенденцією до утвердження пріоритету композиції і аранжування над імпровізацією, до синтезу негритянської та європейської музичних культур, до модернізації джазової стилістики <…> пов’язана з частковою втратою цілісності і автентичності традиційної негритянської культурою внаслідок її пристосування до нових умов існування.
  • Сузафон (sousaphon) – мідний духовий басовий інструмент з сімейства бюгельгорнов, споріднений геликону. Винайдений американським капельмейстером, композитором (автором численних маршів, вальсів, пісень, оперет) і скрипалем португальсько-німецького походження Джоном Фолиппом Сузой (1854 – 1932).
  • Тін-Пен-Еллі / Tin Pan Alley (англ.-амер. літер. алея луджених каструль) – Зневажливе прізвисько комплексу комерційних видавничих фірм США випускають розважальну продукцію, а також збірна назва всієї американської комерційної індустрії» [Сар-жент«Джаз…с. 222]
  • Третє протягом / Third stream – Термін введений в 1959 р. стосовно до стильового напряму в сучасній музики пов’язаної з експериментами в області синтезу джазу і академічного музичного мистецтва (маються на увазі під першим і другим течіями) (див. також джаззинг ^) Ера джазу, або золотий вік джазу <…> Скотт Фітцжеральд в книзі Tales of the Jazz Age (1922).
далі буде…

Література


  1. Словник джазових, музичних термінів В. Ю. Озерова до книги Саржант У. «Джаз: Генезис. Музична мова. Естетика»